Hráz vodního díla Slapy je dnes zřejmě největší překážkou na 240 kilometrů dlouhé vltavské vodní cestě mezi Českými Budějovicemi a Mělníkem. Lodě hráz překonávají na voze za traktorem. To by se mělo změnit v roce 2026, kdy má být unikátní lodní zdvihadlo hotovo. Počítalo se s ním už při výstavbě přehrady na přelomu 40. a 50. let, nikdy ale nebylo dokončeno.
Šikmé lodní zdvihadlo bude sloužit k přepravě plavidel do rozměrů 44 x 5,6 metru. Bude překonávat rozdíl hladin téměř 55 metrů, doba proplavení bude 55 minut. Součástí stavby bude i plavební komora, jejíž stavební část je hotová z doby budování přehrady. Komora zajistí, aby se lodě v horní stanici dostaly do vany výtahu i při kolísání hladiny v nádrži. Lodě budou vplouvat do vany zdviže tunelem. Výtah bude na pravém břehu.
Paralelně s ním připravuje Povodí Vltavy stavbu velkého výtahu i na Orlíku. Podle mluvčího Povodí Vltavy Hugo Roldána na stavbu výtahu pro velké lodě na Orlíku dojde po roce 2025, tedy až po dokončení doplňkového bezpečnostního přelivu. Právě kvůli budování přelivu pro velkou vodu má stavbu výtahu na starosti Povodí.
Menší lodě ale Orlík překonají už dnes, neboť na hrázi je výtah od počátku 60. let. Povodí jej nyní po etapách modernizuje za zhruba 100 milionů. Už došlo mimo jiné ke zvětšení kolejové dráhy výtahu na návodní straně hráze o 12 metrů do délky a o 3 metry do hloubky. To umožní provozovat výtah i za snížených stavů hladiny. Práce na modernizaci budou pokračovat po skončení letošní plavební sezony počátkem října. Stále však jde o polovičaté řešení, výtah zvládne převézt pouze plavidla do délky 8,5 metru.