Na otázky redakce odpovídala autorka návrhu lodě architektka Vera Hampl ze studia VH ARCHITECTS.
Jak vznikl nápad navrhnout plně elektrickou loď, která v Evropě nemá obdoby?
Bella Bohemia byla vyrobena na míru jako osobní loď na vyhlídkové plavby v centru Prahy. Cílem projektu bylo postavit unikátní, první zcela elektrickou osobní loď v Evropě schválenou pro mezinárodní provoz na vodních cestách.
Jak funguje celý provoz a pohon?
Provoz lodi je bezemisní, protože veškerý provoz plavidla včetně pohonu je obstarán bateriemi o celkové kapacitě 100 kWh a napětí 600 voltů. Baterie jsou umístěny pod podlahou lodní paluby. Baterie pohání pohon, kdy byly pro toto plavidlo použity propulsory s maximálním výkonem 2 x 55 kW. Jedná se o elektrické motory se schopností otáčení 360°, čímž je zaručena výborná manévrovatelnost. Tento typ elektrických motorů byl jako hlavní pohon použit vůbec poprvé.
Jak dlouho vydrží tato loď plout na jedno nabití?
V běžném provozu při 50 % výkonu motorů vydrží loď jezdit přes 6 hodin. Při plném zatížení vydrží kapacita baterií na hodinový provoz.
Jak dlouho trvá nabíjení lodi na břehu?
Nabíjení ze břehu trvá kolem 3 hodin. Loď se napájí ze sloupků na náplavce nejenom během noci, ale také mezi jednotlivými plavbami.
Z jakých materiálů je loď vyrobena?
Celá konstrukce lodi je z hliníku. Je to také unikátní konstrukce, kterou německé loděnice dělaly poprvé. Loď je prosklená, což umožňuje perfektní výhled na Prahu. Bar je z keramické mozaiky a má korianovou desku.
Jaké jsou přednosti této lodi kromě ekologického provozu?
Jejími přednostmi jsou především tichost, lehkost – díky použití hliníku jako základního stavebního prvku, ekologičnost a okouzlující panoramatický výhled z horní paluby.
Jak je loď vybavena uvnitř?
Uvnitř se nachází vyhlídková otevřená paluba a bar. Design lodi je navržen, aby korespondoval s moderní konstrukcí. Zajímavé jsou například designové lavičky také z hliníku.
Jak často bude loď vyplouvat na Vltavu a bude určena pro širokou veřejnost k výletním plavbám?
Loď bude k dispozici po celý rok pro vyhlídkové plavby po Vltavě.
Připravujete další nové lodě?
Ano, tímto modernizace flotily lodí Prague Boats nekončí. V posledních letech byly dodány velké moderní osobní lodě, Agnes de Bohemia, Grand Bohemia a Bohemia Rhapsody. A rozvoj flotily se plánuje i v dalších letech, aby pražské lodě byly moderní a ekologické.
Co to znamená pro Prahu mít první plně elektrickou loď v Evropě?
Elektrická loď Bella Bohemia je skvělým příkladem, jak můžeme pomocí nových technologií přispět k ekologické a bezemisní vodní dopravě. Tato loď ukazuje směr, kterým jde pražská flotila – k ekologické bezemisní budoucnosti.
Kolik výletních lodí se pohybuje v Praze na Vltavě? Je nějaký limit pro Prahu?
V Praze dnes pluje 50 osobních lodí. Je to srovnatelný počet plavidel jako je například v Berlíně nebo Budapešti. Lodě by již přibývat neměly, protože se členové Sdružení pražských plavidel dohodli, že namísto navyšování počtu nových lodí bude docházet k obměně stávající flotily.
Jak ekologický je obecně provoz lodí v Praze? Ekologizuje se provoz pražských plavidel?
Dá se říct, že pražská flotila osobních lodí patří již dnes mezi nejekologičtější v rámci hlavních měst na světě. Je to právě díky inovacím a remotorizaci pražských plavidel, která se v současné době dokončuje. Do příštího roku by měly všechny osobní lodě splňovat přísnou emisní normu STAGE 5. Podle mých informací již prošlo přes 90 % pražských osobních lodí remotorizací a zbývají jen jednotky kusů, které by měly projít remotorizací do příštího roku. Nové motory znamenají snížení emisí oxidů dusíku o 50 % a pevných částic až o 90 %. Po remotorizaci tak má jedna loď nízké emise jako dodávka. Remotorizace je také v zájmu samotných provozovatelů, kteří významně ušetří náklady na provoz a zlepší prostředí pro své cestující.
Prošly remotorizací i historické parníky Vltava a Vyšehrad?
Kotle obou pražských historických parníků Vltava a Vyšehrad prošly v 90. letech modernizací, zatímco parní stroje jsou původní. Nové naftové kotle nahradily původní palivo uhlí. Dá se říct, že jsme tak ztratili romantiku čmoudících kolesových parníků, ale za to plujeme ekologicky s nízkými emisemi.
Do jaké míry postihla toto odvětví koronavirová krize?
Pražské parníky byly postiženy podobně jako celý turistický sektor v Praze. Kritické byly jarní měsíce. Ubylo především zahraničních turistů, kteří byli částečně nahrazeni českými návštěvníky. Mírně jsou omezeny některé plavby na objednávku, ale všechny linkové plavby jsou v provozu, takže si můžete udělat pěkný výlet do zoo nebo okružní plavbu po Praze.
Reportáž ČT: https://www.facebook.com/watch/?v=3111459045617344
Více info o lodi: www.prague-boats.cz/cs/lod-bella-bohemia