„Díky tomuto novému přístavnímu molu, které vyrůstá v prostoru nymburského ochranného přístavu přímo pod hradbami historického města, dále zahušťujeme síť veřejných přístavišť pro malá plavidla. Přístaviště, systematicky budovaná Ředitelstvím vodních cest, umožňují turistům plavícím se po vodní cestě pohodlně přistát a bezpečné se vyvázat v zajímavých lokalitách. Chceme, aby se na našich vodních cestách turisté cítili dobře a vraceli se tam,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
„V tuto chvíli jsou ještě ve výstavbě přístaviště v Kolíně a Brandýse nad Labem, jejichž dokončení a následné zprovoznění zbrzdila zářiová povodeň i problémy s uskutečněním kolaudace kvůli problémům s digitalizovaným stavebním řízením. S novou plavební sezónou budou ale všechna tři přístaviště, včetně toho nymburského, uvedena do plného provozu. Dokončíme tak první fázi budování veřejných přístavišť pro rekreační lodě na Labské vodní cestě,“ říká Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest, které je investorem výstavby a budoucím provozovatelem přístaviště.
Přístaviště je konstruováno jako plovoucí. Je složeno z plovoucích pontonů s dřevěnou palubou, které jsou pomocí speciálního mechanismu upevněné ke břehu tak, aby se mohly pohybovat nahoru a dolů v závislosti na kolísání hladiny řeky.
„Na přístaviště pro malá plavidla se těšíme. Přístaviště osobní lodní dopravy, které Ředitelství vodních cest vybudovalo před dvěma lety u mostu, je hojně využíváno většími výletními loděmi. Dnešní zájem o plavbu ukazuje, že se na veřejné přístaviště pro rekreační lodě netrpělivě čeká,“ říká starosta města Tomáš Mach a dodává: „My zároveň se stavbou přístaviště zrekonstruujeme přilehlé korzo s křižovatkou. Vše bude dokončeno na jaře příštího roku.“
Plovoucí molo bude mít délku necelých 64 m, šířku 2,5 m a se břehem bude propojeno bezbariérovou lávkou. K hlavnímu molu bude připevněno 7 šikmých výložníků, které umožní vyvázání 14 malých plavidel maximální délky 20 m. V případě velké vody nebo mimo plavební sezonu bude možné výložníky sklopit podél mola, aby nepřekážely. Odběr vody a elektřiny do plavidel bude zajištěn pomocí čtyř odběrných sloupků, které se budou ovládat čipovou Přístavní kartou, tak jako na jiných přístavištích Ředitelství vodních cest ČR. Jednotlivé pontony, ze kterých se přístaviště skládá, jsou vyráběny v externích dílnách. Jejich kompletace pak proběhne přímo na vodě, v místě budoucího přístaviště. U dosavadního přístaviště osobních lodí pak bude instalován sloupek pro tankování pitné vody do velkých lodí.
„Zároveň s výstavbou přístaviště budou probíhat také práce na přilehlých komunikacích. Z tohoto důvodu bude průjezd po cyklostezce od října do dubna omezen. Samotné stavební práce byly v říjnu zahájeny výstavbou přípojky vody a elektřiny pro napájení přístaviště. Následovat budou práce na vybudování kotevních bloků mola, do kterých budou uchyceny pohyblivé ramenáty. V říjnu a listopadu proběhne rekonstrukce přilehlé křižovatky a od února do dubna pak oprava cyklostezky vedoucí kolem ochranného přístavu. Veškeré práce probíhají ve spolupráci s městem Nymburk, které je investorem oprav přilehlých komunikací,“ říká Jindřich Tautrman, jednatel společnosti STRABAG Water s.r.o., která je zhotovitelem stavby.
Stavební náklady ve výši 29 mil. Kč bez DPH financuje Státní fond dopravní infrastruktury.