Nově budovaná plavební komora Rohatec/Sudoměřice na Baťově kanálu dostala první vrata

PK Rohatec/Sudoměřice
Doba čtení: < 1 minuta
V úterý 3. prosince 2024 došlo na stavbě plavební komory Rohatec/Sudoměřice k důležitému milníku. Na horní ohlaví komory byly osazeny dvě vrátně, každá o hmotnosti 2700 kg pomocí mobilního jeřábu o nosnosti 50 tun. V dalších fázích stavby bude komora postupně vybavena ještě dvojicí vrat. Instalace těchto vrat, spolu s osazením hradící technologie jezu, proběhne v následujících týdnech během prosince a ledna. Všechna vrata plavební komory budou vzpěrná, obdobně jako na jiných zdymadlech na Baťově kanálu, tedy složená ze dvou křídel, která jsou po zavření „vzepřena“ proti vodě tak, že tvoří mírnou špičku.

Vrata horního ohlaví jsou menší než vrata v dolním ohlaví. Vrata v dolním ohlaví budou navíc zdvojená. Vrátně dolního ohlaví budou vážit 3 600 kg a 3 900 kg. Větší z obou dolních vrat budou sloužit jako protipovodňová a budou se používat pouze jako povodňová uzávěra z řeky Moravy.

Vrata jsou nejdůležitější součástí plavební komory. Udržují potřebnou hladinu vody v komoře i v navazujícím plavebním kanále při proplavování. Podle úrovně hladiny se pak buď horní nebo dolní vrata otevírají, aby mohly proplout lodě. Uvnitř komory je pak samospádem naplněna nebo naopak vypuštěna voda a lodě tak překonají spád 2,70 m mezi jezem Sudoměřice až na hladinu řeky Moravy.

Díky této stavbě se rozšíří možnosti pro vodní turistiku i lodní dopravu prodloužením Baťova kanálu do města Hodonín, což přinese významný impuls pro rozvoj regionu a podporu cestovního ruchu.

Navzdory povodním v září 2024 stavba, kterou realizujeme ve sdružení, pokračuje podle plánu a bude uvedena do provozu pro plavební sezónu 2026. Investorem stavby je Ředitelství vodních cest ČR a financována je prostřednictvím Státního fondu dopravní Infrastruktury.

Stavbu realizuje SPOLEČNOST BAŤŮV KANÁL, kterou tvoří vedoucí společník SWIETELSKY stavební s.r.o. a Metrostav DIZ s.r.o. Celkové stavební náklady činí 339,8 milionu Kč bez DPH, přičemž 262 milionů Kč připadá na prodloužení vodní cesty s plavební komorou a 77,8 milionu Kč na opravu jezu Sudoměřice.

SPOLEČNOST BAŤŮV KANÁL