Most již nebude omezovat plavbu lodí a oba břehy spojuje most na úrovni 21. století. Dnes se na most vrací pěší a cyklistická doprava ze souběžné provizorní lávky, která sloužila od srpna loňského roku. Do měsíce pak po dokončení úprav komunikací na březích začnou most opět využívat i automobily.
Obce Valy a Mělice u Přelouče od roku 1947 spojoval na silnici III. třídy č. 32219 provizorní vojenský most Bailey Bridge ze 2. světové války. Plavební profil měl šířku 15,2 m a výšku jen 3,35 m, takže ani osobní loď Arnošť z Pardubic nemohla bezpečně proplouvat. Silniční most byl navíc jen jednopruhový pro osobní automobily. Po 72 letech na jeho místě Ředitelství vodních cest ČR a Správa a údržba silnic Pardubického kraje jako investorské organizace vybudovaly most nový s podjezdnou výškou pro lodě 7,0 m, obousměrnou komunikací a chodníky pro pěší a cyklisty.
„Jedním ze strategických cílů rozvoje vodních cest České republiky je dokončení splavnění do Pardubic. Kromě připravované výstavby nové plavební komory v Přelouči, která otevře plavební cestu vstříc Pardubicím, bylo třeba vyřešit i bezpečné proplouvání mostem mezi Valy a Mělicemi,“ řekl Ing. Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR. „Od dnešního dne je tato překážka s nízkou mostovkou a pilíři v řece již minulostí. Věřím, že nebude dlouho trvat a podaří se nalézt s ochranou přírody akceptovatelné řešení překonání zdymadla v Přelouči a lodě konečně doplují až do Pardubic. Jsem přesvědčen, že dnes jsou jednání na dobré cestě,“ dodal.
Slavnostní otevření mostu Valy u Přelouče 26. května 2020
„Pro silniční hospodářství Pardubického kraje je výstavba dalšího labského mostu velkou událostí. To i s ohledem na skutečnost, že mosty přes Labe v Přelouči, Řečanech nad Labem a most Pavla Wonky v Pardubicích nejsou v dobrém technickém stavu. I most v Němčicích, který byl rekonstruován ke konci minulého století, je nyní na hranici únosnosti pro těžké nákladní automobily. Plnohodnotné parametry má labský most na silnici I/37 v Pardubicích. Výstavba mostu ve Valech u Přelouče umožní dostupnost integrovaného záchranného systému a autobusovou dopravní obslužnost. Na stavbu mostu budou navazovat další stavby, které připravujeme. Je to průtah Mělic, kde v součinnosti s městem budou vybudovány chodníky, kanalizace a rekonstrukce silnice se zklidňujícími prvky v dopravě,“ uvedl Ing. Miroslav Němec, ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje.
„U této stavby je společným zadavatelem stát zastoupený Ředitelstvím vodních cest a Pardubický kraj zastoupený správou a údržbou silnic. Je to doklad funkční spolupráce těchto institucí a organizací,“ dodal.
„Společným financováním stavebních nákladů ve výši 258 mil. Kč vč. DPH ze 77 % z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury a z prostředků Pardubického kraje je tak zároveň řešena kvalitní vodní cesta a špatný stav původního mostu,“ doplnil Ing. Lubomír Fojtů. „Nemůžeme zapomínat ani na povodně, kdy nový 196 m dlouhý most více než dvojnásobně rozšířil prostor pro průchod velkých vod záplavovým územím,“ doplnil.
Nový ocelový most s železobetonovou spřaženou mostovkou šířky 14 m stavěla společnost firem SMP CZ a.s. a Metrostav a.s.. V hlavním poli přes řeku o rozpětí 84 m je most vyztužen elegantním obloukem typu tzv. Langerova trámu. Pozoruhodný byl i průběh montáže, kdy se most z jednotlivých dílů sestavoval na Mělické straně a postupně po částech se ve dvou fázích vysouval přes řeku. I během epidemie COVID-19 zhotovitel práce na mostě neomezil a za mimořádných opatření a nasazení pracovních týmů se mu podařilo dodržet předpokládaný termín dokončení stavby.
„Díky využití nové technologie založení mostu – prefabrikovanými beraněnými pilotami, společnému úsilí všech zúčastněných stavařů, jak na stavbě, tak i v přípravě, a v neposlední řadě maximálnímu společnému pracovnímu nasazení se nám podařilo vybudovat celé dílo během skvělých 10 měsíců a dodržet smluvní termín a to i přes to, že nám život v posledních dvou měsících komplikovala pandemie nákazy COVID-19,“ doplnil Ing. Jan Freudl, výkonný ředitel SMP CZ, a.s.